Mitä AI agentit ovat?

AI-agentit – mitä ne ovat ja mitä ne eivät ole (osa 1)

Viime viikolla kirjoitin siitä, kuinka tekoäly pakottaa pohtimaan johtamisen uudelleen. Nyt mennään hieman eri taajuudelle ja käsitellään termiä “AI-agentti”. Agentti-teema on siinä määrin mielenkiintoinen, että uhraan aiheelle myös ensi viikon palstatilani.

Jos tarkkoja ollaan, AI-agenteilla tarkoitetaan tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotka pystyvät operoimaan autonomisesti eli suorittamaan annetun tehtävän alusta loppuun ilman ihmisen ohjausta.

Vuoden 2025 piti olla agenttien läpimurtovuosi, mutta AI-kissan AI-viikset se sitä oli. Agentti-termin käyttöä se ei suinkaan jarruttanut, vaan joka toinen tekoälyputiikki myy jo nyt agentteja, agenttialustoja ja agenttiratkaisuja, vaikka p*skat niistä yksikään pysty itsenäisesti operoimaan.

Vielä. Ja tämä vielä onkin tässä se juttu.

Chatbot ei ole agentti

Vielä vähän taustaa. Perinteiset tekoälyt kuten ChatGPT ovat pohjimmiltaan "aivot purkissa". Ne voivat tehdä suunnitelman, mutta eivät osaa toteuttaa sitä. Ne odottavat käyttäjän syötettä ja vastaavat siihen.

Aito AI-agentti sen sijaan on masiina, jolle voi antaa epämääräisenkin tavoitteen – "toteuta markkinointikampanja" – ja se pilkkoo itse tehtävän osiin, suorittaa ne ja raportoi tulokset.

Juuri nyt lähimpänä ehtaa agenttia lienevät laajojen kielimallien syvätutkimus-työkalut, jotka hakevat pyydetystä aiheesta tietoa kymmeniltä ja jopa sadoilta verkkosivuilta ja sylkevät muutamaa minuuttia myöhemmin ulos kattavan raportin lähteineen.

Jos et ole syvätutkimusta kokeillut, kokeile huviksesi. On soiva peli.

Automaatio ei myöskään ole agentti

Monet järjestelmät, joita markkinoidaan agentteina, ovat todellisuudessa "jos tämä, niin tuo" -automaatiota. Esimerkki: "Kun sähköposti saapuu, tallenna liite OneDriveen." Tämä on siis automaatiota, ei agentuuria.

Kriittinen ero on siinä, että Jos OneDrive on täynnä tai liitetiedosto väärässä formaatissa, automaatioskripti kaatuu. Agentti ymmärtäisi virheilmoituksen, etsisi vaihtoehtoisen ratkaisun ja yrittäisi uudelleen.

Se siis funtsii itsenäisesti, eikä halvaannu heti, kun on ensimmäinen bitti poikittain.

Miksi tämä kiinnostaisi sinua?

Kun agentit alkavat lopulta pelittää - ja se päivä on koko ajan lähempänä - kyseessä on käytännössä siirtymä työkalusta tiimin jäseneksi.

On operaattori ja sitten on liuta AI-agentteja, jotka hoitavat kukin sille räätälöityä työtehtäviä, joita aiemmin hoitivat ihmiset. Ymmärtänette, että tämän skenaarion toteutuessa puhutaan kohtuullisen isosta muutoksesta.

Mutta kuten todettua, teknologia ei ole vielä valmista täyteen autonomiaan. Jos agentin pitää suorittaa 10 peräkkäistä vaihetta, ja se onnistuu jokaisessa 95 prosentin todennäköisyydellä – mikä ei sinänsä ole ollenkaan höpömmin – tarkoittaa se, että koko tehtävässä onnistumisprosentti on vaivaiset 60.

Virheiden kertautuminen on se, mihin agenttien urakat vielä toistaiseksi kusevat, ja siksi ihmisen on vielä kyylättävä lopputulosta.

Ensi viikolla avaan, mitä AI-agentit käytännössä tekevät esimerkiksi koodauksessa, asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa. Otan mukaan myös härmäläistä kulmaa, koska osataan sitä täälläkin agenteerata!

Mukavaa päivää!

T. Arttu

Takaisin
cross