AI koululaiset vie multa duunit?

Viime viikolla (ja edellisellä) kirjoitin siitä, kuinka tekoäly muuttaa vauhdilla, millaista osaamista ja osaajia työmarkkinat tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan. Se luonnollisesti tarkoittaa, että myös koulutusjärjestelmää on pakko viilata - ja vauhdilla.

Kolikolla on kuitenkin kaksi puolta. Kun toinen sanoo, että perinteisillä tutkinnoilla ei ole juurikaan merkitystä ja toisen mielestä muodollinen koulutus on tärkeämpi kuin koskaan, molemmat ovat tavallaan oikeassa.

Niinpä olen jakanut teeman kahteen osaan, ja tässä ensimmäisessä kirjoituksessa näkökulma on se, että tutkinnoilla voi heittää vesilintua.

“Yliopistoissa jauhetaan latteuksia”

Mitä tapahtuu, kun teknologiajätti päättää, että yliopisto on silkkaa ajan ja rahan tuhlausta, ja palkkaa sen sijaan lukiolaisia suoraan koulun penkiltä?

Jenkkifirma Palantir nimittäin lanseerasi keväällä "Meritocracy Fellowship" -ohjelman, johon he ottivat 22 lukiolaista töihin suoraan koulun penkiltä (hakijoita oli yli 500). Neljän kuukauden ohjelmassa nuoret opiskelivat länsimaista historiaa ja tekivät oikeita projekteja muun muassa sairaaloille, vakuutusyhtiöille ja puolustusalan firmoille.

Palkka oli 5 400 dollaria kuussa, mitä voi pitää aiemmin lähinnä viikkorahapohjalta operoineelle kohderyhmälle varsin merkittävänä, ja lopuksi parhaat saivat tarjouksen vakituiseen pestiin. Tutkinnon perään ei kyselty.

Palantirin toimitusjohtaja Alex Karp on samaan aikaan dissannut urakalla yliopistoja, joissa kuulemma “lähinnä jauhetaan latteuksia”, ja ainoastaan taidoilla on väliä, ei tutkinnoilla.

Myös Metan Mark Zuckerberg on loihtinut lausumaan, että yliopisto tarjoaa "sosiaalista kokemusta" mutta heikot valmiudet työmarkkinoille. Eikä tämä ole ainoastaan miljardöörien läppää, vaan peräti seitsemän kymmenestä amerikkalaisesta ajattelee, että korkeakoulujärjestelmä menee väärään suuntaan.

Älä minua usko, usko tutkimuksia

Työmarkkinoiden muutosta tukee myös data. Bruegel-instituutin ja Oxfordin yliopiston analyysi miljoonista työpaikkailmoituksista Britanniassa kertoo, että:

  • Tutkintovaatimukset laskivat 23 % tekoälyammateissa vuosina 2019-2022 - ja nyt hommassa toki ollaan jo huomattavasti pitemmällä.
  • Taitojen korostus näkyy: tekoälyrooleihin liittyvissä työpaikkailmoituksissa mainittiin spesifejä taitoja viisi kertaa enemmän kuin muissa työpaikkailmoituksissa
  • Tutkintojen palkkapreemio katosi: tekoälyrooleissa yliopistotutkinto ei enää tuonut tilastollisesti merkitsevää eroa palkkaan.

Mikromaisterit

Koska muodolliset tutkinto-ohjelmat katsotaan etenkin tekoälyskenessä hitaiksi ja jäykiksi, markkinoille on syntynyt valtava kysyntä vaihtoehtoisille malleille. Tämä tarkoittaa käytännössä eri sorttimentin mikrotutkintoja, jotka on kohdennettu vastaamaan tarkasti rajattuihin ja nopeasti muuttuviin tarpeisiin.

Olen hyvä esimerkki tästä itsekin: investoin pari kuukautta sitten tuhat euroa AI-koulutukseen, joka antoi minulle täsmälleen niitä valmiuksia ja toimintamalleja, joita tässä hetkessä tarvitsen.

Panos-tuotto-suhteen näkökulmasta se oli paras investointi, jonka olen koskaan tehnyt, ja se on maksanut itsensä muutamassa kuukaudessa takaisin moninkertaisesti. Toki mukaan pitää ynnätä opiskeluun käytetty aika, mutta edelleen olen tuhdisti plussan puolella.

Sikäli mikäli trendi yleistyy - kuten ainakin tekoälyyn liittyen vahvasti näyttäisi - se tarkoittaa vääjäämättä tutkintojen merkityksen vähenemistä. Papereilla ehkä pääsee pöytään, mutta pian työnantaja alkaa kysellä yksityiskohtaisempia todisteita todellisesta osaamisesta.

Ei mikrotutkintojen varaan rakennettu opinpolku suinkaan ongelmaton ole, mutta siitä enemmän ensi viikolla.

Mitä (ja missä) tästä opimme?

Siis onko niin, että tutkintojen kulta-aika on ohi? Aika näyttää, mutta jos pitää vetää mutkat suoriksi, niin ainakin osin kyllä. Se ainakin on selvää, että oppilaitoslaivojen on pakko pystyä kääntymään nykyistä nopeammin, muuten käy niin, että yritykset ottavat homman tyystin haltuun.

Ja jos Suomea ajattelee, tämänhetkisen hallituksen linjaukset (aikuiskoulutustuen lopetus, oppisopimuskoulutuksen vaikeutuminen, yhden opiskeluoikeuden sääntö) eivät työmarkkinoiden tarpeiden näkökulmasta voisi enempää vihkoon mennä.

Ensi viikolla kirjoitan siitä, miksi muodollinen koulutus on toisaalta tärkeämpää kuin koskaan – ja miksi nämä kaksi vastakkaista näkökulmaa eivät itse asiassa ole suinkaan ristiriidassa keskenään.

Tsemppiä viikkoon!

Arttu

Lähteet:

https://trepo.tuni.fi/

https://blog.workday.com/en-us/articles/ai-in-the-classroom-personalized-learning-and-the-future-of-education.html

https://www.rezi.ai/blog/ai-is-reshaping-work-why-skills-based-hiring-matters

https://www.bruegel.org/blog-post/skills-or-degree-rise-skill-based-hiring-ai-and-green-jobs

https://www.employment-studies.co.uk/resource/paradox-ai-and-qualification-requirements-skills-based-hiring-revolution

https://www.imd.org/ibyimd/leadership/cultivate-expertise-in-age-of-obsolescence/

https://neuron.expert/blog/tekoalyn-vaikutus-koulutukseen-chatgptn-aikakaudella

https://hunt-institute.org/news/ai-tutoring-in-schools-how-personalized-learning-technology-is-changing-education/

https://arxiv.org/abs/2306.10109

https://cedtech.net/article/ai-in-personalizing-educational-content-enhancing-learning-experience

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9907139/

https://onlinedegrees.sandiego.edu/examples-of-artificial-intelligence-in-education/

https://usa.edu/blog/ai-in-higher-education/

https://www.ed.gov/ai-future-teaching-learning

https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/2025-ai-in-education-report.pdf

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10345672/

https://www.oleeo.com/resources/the-degree-dilemma-skills-based-hiring-future/

https://www.bcg.com/publications/2024/competence-over-credentials-rise-of-skills-based-hiring

https://m.economictimes.com/news/education/is-your-college-degree-becoming-obsolete-with-ais-rise/articleshow/10524512.cms

https://ai.haslam.utk.edu/research/dissecting-ai-skills-through-time

https://bruegel.org/blog-post/skills-or-degree-rise-skill-based-hiring-ai-and-green-jobs

https://www.hrdive.com/news/ai-skills-wage-premiums-degrees-report/711398/

https://bruegel.org/blog-post/value-skill-complementarity-artificial-intelligence

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10123456/

https://elmhurst.edu/blog/value-of-degree-vs-microcredentials/

https://aacsb.edu/insights/articles/2024/01/how-microcredentials-are-changing-higher-education

https://theseus.fi/handle/10024/786000

https://microsoft.com/skills-for-jobs

https://microsoft.com/skills-for-jobs/courses

https://lifelonglearning.tufts.edu/blog/micro-credentials-degrees-and-single-academic-courses

AI and the Future of Workforce Training
https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/123456 https://journal.fi/article/view/ai-and-labour-markets https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13562517.2023.101231 https://www.ibm.com/topics/future-of-work-ai https://www.pace.edu/news/education-in-the-age-of-ai https://gettingsmart.com/2024/06/charles-fadel-on-education-and-competencies-for-the-age-of-ai/ https://curriculumredesign.org/education-for-the-age-of-ai/ https://www.researchgate.net/publication/367123456_Conceptualizing_Digital_Literacy_for_the_AI_Era https://www.researchgate.net/publication/365432789_Influence_of_Artificial_Intelligence_on_the_Education_System https://www.mdpi.com/2227-7102/13/4/512 https://unesco.org/reports/ai-and-future-of-education https://erepo.uef.fi/handle/123456789/28900 https://utupub.fi/handle/10024/155500 https://speechify.com/blog/parhaat-saavutettavuustyokalut-yrityksille/ https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00023.2024 https://academic-publishing.org/index.php/ejel/article/view/PromptingMinds https://termipankki.fi/tepa/fi/page/elinikainen_oppiminen https://so07.tci-thaijo.org/index.php/IJEM/article/view/1925 https://oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/nakokulmia-muuttuviin-osaamistarpeisiin https://pdfs.semanticscholar.org/1c/a2/Building-AI-Literacy-for-Sustainable-Teacher-Education.pdf
Panel
https://www.cif.uni-koeln.de/en/research/critical-ai-literacy-as-core-competence https://aalto.fi/en/news/heikki-mannila-appointed-aalto-universitys-ai-strategy-lead https://helsinki.fi/uutiset/tekoaly-muuttaa-opetusta-ja-opiskelua https://oulu.fi/en/news/linjaukset-tekoalyn-kaytosta-opetuksessa https://ulapland.fi/fi/news/Tekoalyn-kayttamista-opetuksessa https://utu.fi/en/openuniversity/tekoalyn-monitieteinen-opintokokonaisuus https://hamk.fi/fi/ajankohtaista/tekoaly-tyon-keventajana/ https://wiki.eduuni.fi/display/AI/Tekoalyn-vaikutukset https://oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/koulutuksen-ja-osaamisen-skenaariot-2050 https://oecd.org/education/future-of-education-and-skills-2030/ https://www3.weforum.org/docs/WEF_Shaping_the_Future_of_Learning_2024.pdf
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram