
Viime viikolla (ja edellisellä) kirjoitin siitä, kuinka tekoäly muuttaa vauhdilla, millaista osaamista ja osaajia työmarkkinat tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan. Se luonnollisesti tarkoittaa, että myös koulutusjärjestelmää on pakko viilata - ja vauhdilla.
Kolikolla on kuitenkin kaksi puolta. Kun toinen sanoo, että perinteisillä tutkinnoilla ei ole juurikaan merkitystä ja toisen mielestä muodollinen koulutus on tärkeämpi kuin koskaan, molemmat ovat tavallaan oikeassa.
Niinpä olen jakanut teeman kahteen osaan, ja tässä ensimmäisessä kirjoituksessa näkökulma on se, että tutkinnoilla voi heittää vesilintua.
Mitä tapahtuu, kun teknologiajätti päättää, että yliopisto on silkkaa ajan ja rahan tuhlausta, ja palkkaa sen sijaan lukiolaisia suoraan koulun penkiltä?
Jenkkifirma Palantir nimittäin lanseerasi keväällä "Meritocracy Fellowship" -ohjelman, johon he ottivat 22 lukiolaista töihin suoraan koulun penkiltä (hakijoita oli yli 500). Neljän kuukauden ohjelmassa nuoret opiskelivat länsimaista historiaa ja tekivät oikeita projekteja muun muassa sairaaloille, vakuutusyhtiöille ja puolustusalan firmoille.
Palkka oli 5 400 dollaria kuussa, mitä voi pitää aiemmin lähinnä viikkorahapohjalta operoineelle kohderyhmälle varsin merkittävänä, ja lopuksi parhaat saivat tarjouksen vakituiseen pestiin. Tutkinnon perään ei kyselty.
Palantirin toimitusjohtaja Alex Karp on samaan aikaan dissannut urakalla yliopistoja, joissa kuulemma “lähinnä jauhetaan latteuksia”, ja ainoastaan taidoilla on väliä, ei tutkinnoilla.
Myös Metan Mark Zuckerberg on loihtinut lausumaan, että yliopisto tarjoaa "sosiaalista kokemusta" mutta heikot valmiudet työmarkkinoille. Eikä tämä ole ainoastaan miljardöörien läppää, vaan peräti seitsemän kymmenestä amerikkalaisesta ajattelee, että korkeakoulujärjestelmä menee väärään suuntaan.
Työmarkkinoiden muutosta tukee myös data. Bruegel-instituutin ja Oxfordin yliopiston analyysi miljoonista työpaikkailmoituksista Britanniassa kertoo, että:
Koska muodolliset tutkinto-ohjelmat katsotaan etenkin tekoälyskenessä hitaiksi ja jäykiksi, markkinoille on syntynyt valtava kysyntä vaihtoehtoisille malleille. Tämä tarkoittaa käytännössä eri sorttimentin mikrotutkintoja, jotka on kohdennettu vastaamaan tarkasti rajattuihin ja nopeasti muuttuviin tarpeisiin.
Olen hyvä esimerkki tästä itsekin: investoin pari kuukautta sitten tuhat euroa AI-koulutukseen, joka antoi minulle täsmälleen niitä valmiuksia ja toimintamalleja, joita tässä hetkessä tarvitsen.
Panos-tuotto-suhteen näkökulmasta se oli paras investointi, jonka olen koskaan tehnyt, ja se on maksanut itsensä muutamassa kuukaudessa takaisin moninkertaisesti. Toki mukaan pitää ynnätä opiskeluun käytetty aika, mutta edelleen olen tuhdisti plussan puolella.
Sikäli mikäli trendi yleistyy - kuten ainakin tekoälyyn liittyen vahvasti näyttäisi - se tarkoittaa vääjäämättä tutkintojen merkityksen vähenemistä. Papereilla ehkä pääsee pöytään, mutta pian työnantaja alkaa kysellä yksityiskohtaisempia todisteita todellisesta osaamisesta.
Ei mikrotutkintojen varaan rakennettu opinpolku suinkaan ongelmaton ole, mutta siitä enemmän ensi viikolla.
Siis onko niin, että tutkintojen kulta-aika on ohi? Aika näyttää, mutta jos pitää vetää mutkat suoriksi, niin ainakin osin kyllä. Se ainakin on selvää, että oppilaitoslaivojen on pakko pystyä kääntymään nykyistä nopeammin, muuten käy niin, että yritykset ottavat homman tyystin haltuun.
Ja jos Suomea ajattelee, tämänhetkisen hallituksen linjaukset (aikuiskoulutustuen lopetus, oppisopimuskoulutuksen vaikeutuminen, yhden opiskeluoikeuden sääntö) eivät työmarkkinoiden tarpeiden näkökulmasta voisi enempää vihkoon mennä.
Ensi viikolla kirjoitan siitä, miksi muodollinen koulutus on toisaalta tärkeämpää kuin koskaan – ja miksi nämä kaksi vastakkaista näkökulmaa eivät itse asiassa ole suinkaan ristiriidassa keskenään.
Tsemppiä viikkoon!
Arttu
Lähteet:
https://trepo.tuni.fi/
https://blog.workday.com/en-us/articles/ai-in-the-classroom-personalized-learning-and-the-future-of-education.html
https://www.rezi.ai/blog/ai-is-reshaping-work-why-skills-based-hiring-matters
https://www.bruegel.org/blog-post/skills-or-degree-rise-skill-based-hiring-ai-and-green-jobs
https://www.employment-studies.co.uk/resource/paradox-ai-and-qualification-requirements-skills-based-hiring-revolution
https://www.imd.org/ibyimd/leadership/cultivate-expertise-in-age-of-obsolescence/
https://neuron.expert/blog/tekoalyn-vaikutus-koulutukseen-chatgptn-aikakaudella
https://hunt-institute.org/news/ai-tutoring-in-schools-how-personalized-learning-technology-is-changing-education/
https://arxiv.org/abs/2306.10109
https://cedtech.net/article/ai-in-personalizing-educational-content-enhancing-learning-experience
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9907139/
https://onlinedegrees.sandiego.edu/examples-of-artificial-intelligence-in-education/
https://usa.edu/blog/ai-in-higher-education/
https://www.ed.gov/ai-future-teaching-learning
https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/2025-ai-in-education-report.pdf
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10345672/
https://www.oleeo.com/resources/the-degree-dilemma-skills-based-hiring-future/
https://www.bcg.com/publications/2024/competence-over-credentials-rise-of-skills-based-hiring
https://m.economictimes.com/news/education/is-your-college-degree-becoming-obsolete-with-ais-rise/articleshow/10524512.cms
https://ai.haslam.utk.edu/research/dissecting-ai-skills-through-time
https://bruegel.org/blog-post/skills-or-degree-rise-skill-based-hiring-ai-and-green-jobs
https://www.hrdive.com/news/ai-skills-wage-premiums-degrees-report/711398/
https://bruegel.org/blog-post/value-skill-complementarity-artificial-intelligence
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10123456/
https://elmhurst.edu/blog/value-of-degree-vs-microcredentials/
https://aacsb.edu/insights/articles/2024/01/how-microcredentials-are-changing-higher-education
https://theseus.fi/handle/10024/786000
https://microsoft.com/skills-for-jobs
https://microsoft.com/skills-for-jobs/courses
https://lifelonglearning.tufts.edu/blog/micro-credentials-degrees-and-single-academic-courses
AI and the Future of Workforce Training
https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/123456
https://journal.fi/article/view/ai-and-labour-markets
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13562517.2023.101231
https://www.ibm.com/topics/future-of-work-ai
https://www.pace.edu/news/education-in-the-age-of-ai
https://gettingsmart.com/2024/06/charles-fadel-on-education-and-competencies-for-the-age-of-ai/
https://curriculumredesign.org/education-for-the-age-of-ai/
https://www.researchgate.net/publication/367123456_Conceptualizing_Digital_Literacy_for_the_AI_Era
https://www.researchgate.net/publication/365432789_Influence_of_Artificial_Intelligence_on_the_Education_System
https://www.mdpi.com/2227-7102/13/4/512
https://unesco.org/reports/ai-and-future-of-education
https://erepo.uef.fi/handle/123456789/28900
https://utupub.fi/handle/10024/155500
https://speechify.com/blog/parhaat-saavutettavuustyokalut-yrityksille/
https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00023.2024
https://academic-publishing.org/index.php/ejel/article/view/PromptingMinds
https://termipankki.fi/tepa/fi/page/elinikainen_oppiminen
https://so07.tci-thaijo.org/index.php/IJEM/article/view/1925
https://oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/nakokulmia-muuttuviin-osaamistarpeisiin
https://pdfs.semanticscholar.org/1c/a2/Building-AI-Literacy-for-Sustainable-Teacher-Education.pdf
Panel
https://www.cif.uni-koeln.de/en/research/critical-ai-literacy-as-core-competence
https://aalto.fi/en/news/heikki-mannila-appointed-aalto-universitys-ai-strategy-lead
https://helsinki.fi/uutiset/tekoaly-muuttaa-opetusta-ja-opiskelua
https://oulu.fi/en/news/linjaukset-tekoalyn-kaytosta-opetuksessa
https://ulapland.fi/fi/news/Tekoalyn-kayttamista-opetuksessa
https://utu.fi/en/openuniversity/tekoalyn-monitieteinen-opintokokonaisuus
https://hamk.fi/fi/ajankohtaista/tekoaly-tyon-keventajana/
https://wiki.eduuni.fi/display/AI/Tekoalyn-vaikutukset
https://oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/koulutuksen-ja-osaamisen-skenaariot-2050
https://oecd.org/education/future-of-education-and-skills-2030/
https://www3.weforum.org/docs/WEF_Shaping_the_Future_of_Learning_2024.pdf