1.3. AI-strategia

Tekoäly kiinnostaa, mutta organisaation tasolla ei ole yhteistä ymmärrystä siitä, mihin sen käyttö perustuu, missä sitä kannattaa hyödyntää ja millä reunaehdoilla.
Ota yhteyttä

1. Ongelma 

AI:n käyttöönotto jää parhaimmillaankin yksittäisten henkilöiden harteille ja yksittäisiksi kokeiluiksi. Johdolla voi olla paineita “tehdä jotain tekoälyn kanssa”, mutta suunta puuttuu. Ilman strategiaa tuloksena on helposti päälle liimattuja kokeiluja, joista on pahimmillaan enemmän haittaa kuin hyötyä, kun sopivimmat käyttökohteet ja tätä kautta tekoälyn todellinen teho jäävät piiloon.

2. Liiketoimintavaikutus

Kun AI:n käyttö pohjautuu yhteisiin tavoitteisiin eikä vain kokeiluun, syntyy selkeää arvoa:

  • Työn tekeminen tehostuu merkittävästi käytännössä kaikilla osa-alueilla.
  • Ihmiset tietävät, missä AI:ta voi käyttää – ja missä ei.
  • Tekoäly tukee oikeita tehtäviä ja limittyy liiketoimintastrategiaan.
  • Kokeiluista syntyy pysyviä toimintatapoja ja kehitys on jatkuvaa.

Hyvin johdettu AI-strategia tukee niin tuottavuutta, osaamista kuin kilpailukykyä. Se antaa suunnan ja rauhan edetä järkevästi.

3. Ratkaisu – mitä palvelu sisältää

AI-strategian  ensimmäisessä vaiheessa:

  • Muodostetaan yhteinen näkemys tekoälyn hyödyntämisestä organisaatiossa.
  • Rajataan, mihin AI:ta käytetään ja mihin ei.
  • Tunnistetaan käyttökohteet, joissa hyöty on suurin.
  • Luodaan pelisäännöt vastuulliselle, tietoturvalliselle ja eettisesti kestävälle käytölle.
  • Rakennetaan roadmap eli askelmerkit seuraaviin vaiheisiin (osaaminen, työkalut, viestintä, mittarit)

4. Milloin palvelu on ajankohtainen?

  • Organisaatiossa on käynnissä tai alkamassa AI-kokeiluja.
  • Tekoäly herättää kiinnostusta, mutta osaamista tai linjoja puuttuu.
  • Haluatte hyödyntää AI:ta viestinnässä, asiantuntijatyössä tai tiedolla johtamisessa.
  • Työntekijät kaipaavat selkeyttä, turvaa ja tukea tekoälysovellusten käyttöön.
  • Johto haluaa ymmärtää, mitä AI:lla oikeasti kannattaa tehdä – ja mitä ei.

5. Todisteet toimivuudesta

Kokemuksemme: Olemme olleet apuna rakentamassa AI roadmap:ia useille organisaatioille sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. 
Asiakas-case: Rakensimme asiakkaallemme kolmiportaisen (1. Johdon koulutus, 2. Käyttökohteiden valinta 3. Pilottiryhmä) kehittämisuunnitelman tekoälyn käyttöönottoon, mitä kautta tekoäly saatiin skaalattua pysyväksi osaksi yrityksen arkea.    
Mittarointi: Keskeinen osa pilottivaihetta on ajansäästön seuraaminen.   

6. Investointi

Kustannus: Laajuudesta ja organisaation koosta riippuen alk. 2.000 € + alv
Kesto: 2–4 viikkoa
Tuotos: Tarvekartoitus haastattelemalla, 1–2 työpajaa (á 4 h), prompt-kirjasto yleisimpiin käyttökohteisiin, dokumentoitu roadmap, optio: käyttöönoton tuki ja valmennukset

Jutellaan?

Arttu

Arttu Käyhkö

Suunnittelija, toimitusjohtaja

Suunta

1. Suunta - Missä ollaan, minne halutaan mennä

Lue lisää
Toteutus

2. Toteutus - Suunta selvillä, tekeminen alkaa

Lue lisää
VAikuttavuus

3. Vaikuttavuus 
- Jatkuva kehittäminen 

Lue lisää
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram