Ilman yhteistä suuntaa (strategia) markkinointiviestintä jää irralliseksi ja tuotantovetoiseksi: kaikkea tehdään “vähän”, mutta mikään ei liity selvästi liiketoiminnan tavoitteisiin. Roolit ja prioriteetit ovat epäselviä, mittarit eivät ohjaa päätöksiä ja markkinointieurojen tuotto jää hämäräksi.
Kolme vaihetta, jotka rakentavat viestintästrategian ja mittariston. (Ei toista auditoinnin analyysiä; hyödynnämme auditin löydökset tai teemme tiiviin kick-off -tarkennuksen.)
1. Suunta & prioriteetit
- Viestinnän rooli suhteessa liiketoimintatavoitteisiin
- Mitä tehdään / mitä jätetään tekemättä (priorisointi, “älä tee” -lista)
- Ydinviestit ja viestikartta (ei kanavakohtaista tuotantoa)
2. Roolit, resurssit ja vastuut
- In-house vs. kumppanit, omistajuudet ja päätösrytmi
- Viestinnän vuosirytmi (kvartaali–kuukausi–viikko), johtoryhmäraportointi
3. Mittaristo & seuranta
- KPI:t tavoitteista kanaviin (myynti, tunnettuus, konversio, kustannus)
- Seurantamalli ja dashboard: mitä mitataan, miten ja milloin)
- Strategia päivittyy tai haetaan kasvua/muutosta, mutta viestinnän rooli on epäselvä
- Johtoryhmä ei näe viestinnän vaikuttavuutta eikä tiedä, mitä mitata tai minkä verran investoida
- Resurssit ovat levällään / henkilöriippuvaisia. Tarvitaan päätöksiä, mitä tehdään itse ja mitä ostetaan
- Halutaan päästä eroon tulipaloista ja siirtyä ennakoivaan tekemiseen