Vaikuttavuus
2.1. Myynnin tuki
TÄHÄN CTA-PAINIKE
1. Ongelma
Myynti ei kasva halutusti markkinointipanostuksista huolimatta ja toimenpiteitä voi usein kuvata haulikolla ampumiseksi ilman selkeää suuntaa ja tavoitteita. Kohderyhmät ovat jääneet liian yleisiksi, eikä potentiaalinen asiakas ei ymmärrä organisaation tarjoamaa arvoa – tai ei ole koskaan teistä kuullutkaan.
Seurauksena liidit valuvat hukkaan, myyntisyklit venyvät ja asiakashankinnan kustannukset kasvavat jatkuvasti.
2. Liiketoimintavaikutus
Kun myyntiviestit, kohderyhmät ja asiakaspolut kirkastetaan, tulokset näkyvät:
- Enemmän liidejä ja tarjouspyyntöjä – oikeat asiakkaat tunnistavat arvon nopeammin
- Lyhyempi myyntisykli – asiakkaat liikkuvat ostopolulla loogisesti eteenpäin
- Alhaisemmat hankintakustannukset – markkinoinnin eurot kohdistuvat oikeaan yleisöön
- Yhteinen suunta myynnille ja markkinoinnille – ei enää siiloutunutta tekemistä
3. Ratkaisu - mitä palvelu sisältää?
Myynnin tuki -palvelu koostuu kolmesta vaiheesta:
1. Arvolupaus ja myyntiviestit – kiteytetään, mikä erottaa teidät kilpailijoista ja miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri teiltä
2. Kohderyhmät ja asiakaspolut – tunnistetaan ostajaprofiilit ja rakennetaan heidän matkansa kohti päätöstä
3. Kanavastrategia ja konversiopolut – valitaan oikeat kanavat ja ohjataan asiakas tehokkaasti kohti kauppaa
Tuotoksena syntyy Myynnin pelikirja (PDF), joka kokoaa asiakasprofiilit, viestit, polut ja mittarit yhteen
4. Milloin palvelu on ajankohtainen?
- Kun markkinointi tuottaa liikennettä, mutta ei kauppaa
- Kun myynti kokee, ettei viestintä tue arjen työtä
- Kun arvolupaus on epäselvä eikä erotu kilpailijoista
- Kun investointeja markkinointiin tehdään, mutta ROI jää vajaaksi
5. Todisteet toimivuudesta
- Kokemuksemme: Olemme rakentaneet kymmeniä asiakaspolkuja ja nähneet kerta toisensa jälkeen, kuinka fokus tuo tulosta
- Asiakas-case: Vuosikymmeniä toiminut pk-yritys rikkoi kolme kuukautta työn aloittamisen jälkeen yhden kuukauden myyntiennätyksen
- Mittarointi: Vaikutuksista ei tarvitse äänestää – jokaiselle vaiheelle määritellään relevantti KPI:t (konversiot, liidit, myynti, ROI)
6. Investointi
Kustannus: 3.900 € (alv. 0)
Kesto: 6 viikkoa
Tuotos: työpajat (1-2), pääviestit, asiakaspolkumallit, kanavastrategia, Yhteenveto (Myynnin pelikirja), purkukeskutelu ja ehdotus jatkosta
Varaa tästä maksuton 60 minuutin sparraus
Liidimagneetti: Digituottamaan-työkirja (kuva)