2.4. Työnantajakuva 

Työnantajakuvaa ei rakenneta yksittäisillä kampanjoilla, vaan selkeyttämällä, miksi juuri teille kannattaa tulla – ja jäädä. Työnantajakuva on palvelu, jossa kirkastetaan työnantajalupaus, määritellään viestinnän painopisteet kohderyhmittäin ja luodaan malli ja mittaristo jatkuvalle kehittämiselle. 
Ota yhteyttä

1. Ongelma

lman vahvaa työnantajakuvaa rekrykampanjat alkavat aina nollasta, viestit ovat irrallisia ja väärä yleisö reagoi. Hakijapolku katkeilee, esihenkilöt eivät tiedä mitä viestiä ja rekrytoinnin kustannus kasvaa, vaikka hakemusten laatu ei parane.

2. Liiketoimintavaikutus 

Kun työnantajalupaus, kohderyhmät ja hakijapolut kirkastetaan, tulokset näkyvät:

  • Enemmän laadukkaita hakemuksia – oikeat osaajat tunnistavat arvon nopeammin
  • Lyhyempi rekrytointiaika – polku kiinnostuksesta allekirjoitukseen selkeytyy
  • Alempi rekrytoinnin kustannus – panostukset kohdistuvat toimiviin kanaviin ja viesteihin
  • Korkeampi tarjouksen hyväksymisaste – lupaus, todisteet ja hakijakokemus ovat linjassa
  • Parempi pysyvyys – odotukset ja arki kohtaavat, sisäinen suosittelu vahvistuu

3. Ratkaisu - mitä palvelu sisältää?

Työnantajakuva on kokonaisuus, joka määrittää mitä lupaamme, kenelle puhumme ja miten johdamme hakemaan. (Ei toista auditointia; hyödynnämme mahdollisen nykytila-analyysin.)

Vaihe 1: Työnantajalupaus ja viestipakki

  • Miksi meille? Erottavat tekijät ja niiden todennus (hyödyt + näytöt)
  • Pääviestit ja sävy (mitä sanotaan, mitä jätetään sanomatta)
  • Esimerkkiviestejä esihenkilöille ja HR:lle

Vaihe 2: Kohderyhmät ja hakijapolut

  • Priorisoidut osaajaryhmät ja missä heidät tavoitta
  • Hakijapolku: huomio → harkinta → haku → tarjous → perehdytys
  • Pullonkaulat ja ratkaisut; suosittelijoiden ja alumnien hyödyntäminen

Vaihe 3: Kanavastrategia ja aktivointi

  • Omistetut, ansaitut ja maksetut kanavat rooleineen
  • Työpaikkailmoituksen, urasivun ja kohdennettujen yhteydenottojen mallit; esihenkilöpakki
  • Mittarit: tavoittavuus, hakemusten laatu, konversiot polun vaiheissa, rekrytointiaika, rekrytoinnin kustannus, tarjouksen hyväksymisaste, 180 päivän pysyvyys

4. Milloin palvelu on ajankohtainen?

  • Tunnettuus työnantajana on heikko
  • Rekrytointi takkuaa tai hakemusten laatu on heikko
  • Osaajia vaihtuu nopeasti ja halutaan parantaa pysyvyyttä
  • Uusi strategia, kasvu tai muutoshanke – tarvitaan yhteinen tarina
  • Kilpailu osaajista on kovaa tai on laajennettu uusille paikkakunnille
  • Halutaan siirtyä satunnaisista kampanjoista jatkuvaan vetovoimaan

5. Todisteet toimivuudesta 

Kokemus: Työnantajaviestintä oli kärkipalvelumme vuosina 2022-2025:  meillä on tästä segmentistä poikkeuksellisen vankkaosaaminen ja vahvat referenssit, mukaan lukien asiakkuuksina Destia ja Vantaan kaupunki.
organisaatioissa.
Asiakascase: Auditointeja, työnantajalupauksen ja brändin kirkastusta ja konkreettisia kampanjoita kymmenille organisaatioille. 
Mittarit:   

6. Investointi 

Kustannus: Laajuudesta riippuen alk. 1.500 € (auditointi) + alv
Kesto: 4-6 viikkoa
Tuotos: Nykytilan auditointi, työnantajalupaus ja pääviestit kohderyhmittäin, hakijapolut, kanavastrategia ja vuosikello, esihenkilön viestipakki (ilmoitus-, yhteydenotto- ja somepohjat), mittarimalli ja seurantarutiini

Jutellaan?

Arttu

Arttu Käyhkö

Suunnittelija, toimitusjohtaja

Suunta

1. Suunta - Missä ollaan, minne halutaan mennä

Lue lisää
Toteutus

2. Toteutus - Suunta selvillä, tekeminen alkaa

Lue lisää
VAikuttavuus

3. Vaikuttavuus 
- Jatkuva kehittäminen 

Lue lisää
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram