Kun roolit ja vastuut ovat epäselviä, syntyy pullonkauloja: samat ihmiset suunnittelevat, tuottavat ja raportoivat, kalenterit täyttyvät tulipaloista ja ulkoistuksia tehdään sattumanvaraisesti. Lopputuloksena aikataulut venyvät, laatu vaihtelee ja budjetti vuotaa – eikä strategia etene. Lisäksi johdon on vaikea päästä kiinni mahdollisiin osaamisvajeisiin ja ulkopuolisten kumppaneiden tarpeeseen.
Kun resurssit, roolit ja kumppanimalli määritellään liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta, vaikutus näkyy nopeasti:
Oikea osaaminen - tuloksenteko ei tyssää vaikeasti tunnistettavaan osaamisvajeeseen missään vaiheessa
Nopeampi läpimenoaika – selkeä työnjako vähentää odottelua ja parantaa tehokkuutta
Kustannussäästöt – in-house-tiimi keskittyy olennaiseen ja ulkoistukset tehdään perustellusti
Selkeät rutiinit – rytmi, päätösvastuut ja “älä tee” -lista poistavat ylimääräistä säätöä
Resilienssi ja riskienhallinta– lomitukset ja poissaolot eivät pysäytä tekemistä, eikä tieto ole yhden henkilön takana
Palvelu rakentaa markkinointiviestintään tarkoituksenmukaisen kokoonpanon ja kumppanimallin. Se ei toista auditointia eikä tee operatiivista tuotantoa – vaan määrittää, kuka tekee mitä, millä osaamisella ja millä rytmillä.
Vaihe 1: Nykyresurssit & kapasiteetti
- Kevyt kysely/haastattelut (johto, viestintä, myynti)
- Työjako ja kuormitus: mitä tehdään nyt, missä syntyy jonoja
- Osaamisprofiilit ja kriittiset puutteet (ml. AI-osaaminen)
Vaihe 2: Tavoitetilamalli
- Roolikartta: omistajuudet, vastuut, raportointi
- In-house vs. kumppanit -matriisi: mitä kannattaa ostaa ja millä ehdoilla
- Vuosi–kvartaali–viikko-rytmi; työkalut ja prosessi
Vaihe 3: Käyttöönotto (90 päivän suunnitelma)
- Rekry/ostobriefit, kumppanien roolit ja SLA-pääpiirteet
- Osaamisen kehityspolku (valmennukset, AI-peruskäytännöt ja rajaukset)
- Avainmittarit: läpimenoajat, kustannussäästöt, sisäinen NPS yms.