Tiimivisio - viestinnän roolien ja resurssien kirkastus

1.3. Roolitus ja kumppanit 

This is a block of text. Double-click this text to edit it.
Ota yhteyttä

1. Ongelma 

Kun roolit ja vastuut ovat epäselviä, syntyy pullonkauloja: samat ihmiset suunnittelevat, tuottavat ja raportoivat, kalenterit täyttyvät tulipaloista ja ulkoistuksia tehdään sattumanvaraisesti. Lopputuloksena aikataulut venyvät, laatu vaihtelee ja budjetti vuotaa – eikä strategia etene. Lisäksi johdon on vaikea päästä kiinni mahdollisiin osaamisvajeisiin ja ulkopuolisten kumppaneiden tarpeeseen.

2. Liiketoimintavaikutus 

Kun resurssit, roolit ja kumppanimalli määritellään liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta, vaikutus näkyy nopeasti:
Oikea osaaminen - tuloksenteko ei tyssää vaikeasti tunnistettavaan osaamisvajeeseen missään vaiheessa  
Nopeampi läpimenoaika – selkeä työnjako vähentää odottelua ja parantaa tehokkuutta
Kustannussäästöt – in-house-tiimi keskittyy olennaiseen ja ulkoistukset tehdään perustellusti
Selkeät rutiinit – rytmi, päätösvastuut ja “älä tee” -lista poistavat ylimääräistä säätöä
Resilienssi ja riskienhallinta– lomitukset ja poissaolot eivät pysäytä tekemistä, eikä tieto ole yhden henkilön takana

3. Ratkaisu – mitä palvelu sisältää?

Palvelu rakentaa markkinointiviestintään tarkoituksenmukaisen kokoonpanon ja kumppanimallin. Se ei toista auditointia eikä tee operatiivista tuotantoa – vaan määrittää, kuka tekee mitä, millä osaamisella ja millä rytmillä. 

Vaihe 1: Nykyresurssit & kapasiteetti

  • Kevyt kysely/haastattelut (johto, viestintä, myynti)
  • Työjako ja kuormitus: mitä tehdään nyt, missä syntyy jonoja
  • Osaamisprofiilit ja kriittiset puutteet (ml. AI-osaaminen)

Vaihe 2: Tavoitetilamalli

  • Roolikartta: omistajuudet, vastuut, raportointi 
  • In-house vs. kumppanit -matriisi: mitä kannattaa ostaa ja millä ehdoilla
  • Vuosi–kvartaali–viikko-rytmi; työkalut ja prosessi

Vaihe 3: Käyttöönotto (90 päivän suunnitelma)

  • Rekry/ostobriefit, kumppanien roolit ja SLA-pääpiirteet
  • Osaamisen kehityspolku (valmennukset, AI-peruskäytännöt ja rajaukset)
  • Avainmittarit: läpimenoajat, kustannussäästöt, sisäinen NPS yms.

4. Milloin palvelu on ajankohtainen? 

  • Vaatimukset kasvavat, mutta sisäinen tiimi kuormittuu eikä skaalaudu
  • Suunnitelmissa on rekry tai kumppanin vaihto, mutta todellinen osaamistarve ei ole selkeä
  • Vastuut ovat levällään (HR, viestintä, markkinointi, myynti) ja päätökset viivästyvät
  • Halutaan siirtyä kalliista ja kuormittavasta “ad hoc -tuotannosta” ennakoivaan ja johdettavaan malliin

5. Todisteet toimivuudesta 

Toistettava malli: Toimenpidelista + kumppanimatriisi + vastuutaulukko selkeyttää tekemistä ja paljastaa kriittiset osaamisvajeet 
Asiakascase: Olemme olleet konsultoimassa useissa rekrytointiprosesseissa, kun asiakas on tarvinnut asiantuntija-apua roolituksessa ja osaamisen kartoittamisessa  
Mittarointi: Vasta kun tiimin osaaminen on oikea liiketoiminnan tavoitteisiin peilaten, voidaan markkinointiviestinnältä odottaa tuloksia   

6. Investointi 

Kustannus: 3.500 € + alv
Kesto: 2–3 viikkoa
Tuotos: Johdon ja viestintävastaavien haastatteluihin pohjautuva analyysi nykyisestä osaamisesta ja ulkoistuksista. PDF-raportti: osaamisaukot ja päällekkäisyydet, nykyinen roolitus- ja kumppanirakenne sekä suositukset osaamisen kehittämiseen ja hankintaan. Raportti ja suositukset käydään läpi yhteisessä purkukeskustelussa. 

Huom! Työn tarkoitus ei ole saattaa in-house-tiimiä huonoon valoon vaan päinvastoin auttaa organisaatiota ymmärtämään resurssi- ja koulutustarpeet ja onnistumaan ulkopuolisten kumppaneiden valinnassa. 

Roolitus ja kumppanit -palvelu voidaan kytkeä myös osaksi strategiatyötä, jolloin sen kustannus on mahdollisesti alempi.

Jutellaan?

Arttu

Arttu Käyhkö

Suunnittelija, toimitusjohtaja

Suunta

Suunta – Tiedätte, mihin keskittyä

Selkeytämme fokuksen, roolit ja rakenteet. Tehdään yhdessä näkyväksi, mihin kannattaa oikeasti keskittyä – ja miksi.
Lue lisää
Vaikuttavuus

Vaikuttavuus – Viestintä saa aikaan liikettä

Rakennetaan työnantajakuvaa, sisäistä luottamusta ja viestintää, joka tukee johtamista eikä kuormita.
Lue lisää
Käyttöönotto

Käyttöönotto – Strategia muuttuu toiminnaksi

Me jalkautamme – valmennamme, mittaroimme ja autamme viemään hyvästä ideasta toimivan arjen käytännöksi.
Lue lisää
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram