1.2. Strategia ja mittaristo

Kun - ja vain kun - markkinointiviestintä kytketään tiukasti liiketoiminnan tavoitteisiin, viestintä on johdettavissa ja mitattavissa: päätökset tehdään datalla, turha työ karsiutuu ja pystytään rakentamaan jatkuvan kehittämisen mallit.
Ota yhteyttä

1. Ongelma 

Ilman yhteistä suuntaa (strategia) markkinointiviestintä jää irralliseksi ja tuotantovetoiseksi: kaikkea tehdään “vähän”, mutta mikään ei liity selvästi liiketoiminnan tavoitteisiin. Roolit ja prioriteetit ovat epäselviä, mittarit eivät ohjaa päätöksiä ja markkinointieurojen tuotto jää hämäräksi.

2. Liiketoimintavaikutus 

Kun suunta, roolit ja mittarit määritellään, tapahtuu seuraavaa:

  • Tarkempi fokus – panostukset kohdistuvat liiketoiminnan tavoitteita edistäviin toimiin, ja se voidaan myös todentaa
  • Parempi panos–tuotto – markkinointiviestintä kytkeytyy myyntiin ja tavoitteisiin, turhat kulut karsiutuvat
  • Johdettava kokonaisuus – roolit, vastuut ja rytmi selkiytyvät ja tulipalot vähenevät
  • Tiedolla johtaminen helpottuu – mittaristo ja data tukevat johtoryhmän päätöksentekoa, ei vain raportointia jälkikäteen

3. Ratkaisu - mitä palvelu sisältää? 

Kolme vaihetta, jotka rakentavat viestintästrategian ja mittariston. (Ei toista auditoinnin analyysiä; hyödynnämme auditin löydökset tai teemme tiiviin kick-off -tarkennuksen.)

1. Suunta & prioriteetit

  • Viestinnän rooli suhteessa liiketoimintatavoitteisiin
  • Mitä tehdään / mitä jätetään tekemättä (priorisointi, “älä tee” -lista)
  • Ydinviestit ja viestikartta (ei kanavakohtaista tuotantoa)

2. Roolit, resurssit ja vastuut

  • In-house vs. kumppanit, omistajuudet ja päätösrytmi
  • Viestinnän vuosirytmi (kvartaali–kuukausi–viikko), johtoryhmäraportointi

3. Mittaristo & seuranta

  • KPI:t tavoitteista kanaviin (myynti, tunnettuus, konversio, kustannus)
  • Seurantamalli ja dashboard: mitä mitataan, miten ja milloin)

4. Milloin palvelu on ajankohtainen 

  • Strategia päivittyy tai haetaan kasvua/muutosta, mutta viestinnän rooli on epäselvä
  • Johtoryhmä ei näe viestinnän vaikuttavuutta eikä tiedä, mitä mitata tai minkä verran investoida
  • Resurssit ovat levällään / henkilöriippuvaisia. Tarvitaan päätöksiä, mitä tehdään itse ja mitä ostetaan
  • Halutaan päästä eroon tulipaloista ja siirtyä ennakoivaan tekemiseen

5. Todisteet toimivuudesta 

Kokemuksemme: Suunta → Roolit → Mittaristo on sovellettu useille pk- ja julkisille organisaatioille; yhteinen nimittäjä on mitattavuus ja fokus.
Asiakas-case: Yhtä lukuun ottamatta kaikki asiakkaamme, joille strategiaa on alettu jalkauttaa, ovat kasvattaneet liikevaihtoaan yhteistyömme aikana (tarkastelujakso 2020-2025)   
Mittarointi: Jokaiselle mittarille määritellään omistaja, tavoitetaso ja tarkastelusykli – näin mittarit eivät jää raportiksi vaan johtavat toimenpiteisiin

6. Investointi 

Kustannus: Laajuudesta riippuen alk. 4.000 € + alv. 
Kesto: 6-8 viikkoa
Tuotos: Kaksi työpajaa, analyysi tavoitteista ja kipupisteistä, kohderyhmien & viestien määrittely, avainmittarit ja seurantarakenne.
Toimitus johdolle myös esitysmuodossa (PDF + esitysdiat) sis. kommenttikierros ja muokkaukset

Huom!  Jos teimme auditoinnin 6 kk sisällä, sen hinta vähennetään strategiatyöstä (ei päällekkäistä työtä).

Jutellaan?

Arttu

Arttu Käyhkö

Suunnittelija, toimitusjohtaja

Suunta

1. Suunta - Missä ollaan, minne halutaan mennä

Lue lisää
Toteutus

2. Toteutus - Suunta selvillä, tekeminen alkaa

Lue lisää
VAikuttavuus

3. Vaikuttavuus 
- Jatkuva kehittäminen 

Lue lisää
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram