
A) Ei tod.
B) Ehkä, mutta varmaan voisivat tuoda enemmänkin
C) Mitä se edes tarkoittaa?
D) Joku muu, mikä?
Oikeat vastaukset:
Jos vastasit A) lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit B), lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit C), lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit D), lue oheinen artikkeli.
Long gone ovat ne päivät, kun yrityksen verkkosivut erottuivat edukseen pelkästään sillä, että kakku oli päältä kaunis ja sivut toimivat teknisesti sinnepäin. Nyt sivujen tehtävä on ensin löytyä, sitten pystyä puhuttelemaan oikeaa porukkaa, tämän jälkeen kyetä vakuuttamaan kyseinen jengi ja sitten vielä tuottaa kävijästä liidi myynnille (tai kuvetta kaivava asiakas verkkokauppaan).
Tehtäköön tiettäväksi, että se kaveri, joka sivut koodaa, ei yleensä puhu myyntiä vaan ykkösiä ja nollia. Toki poikkeuksiakin on, ja asiaansa vihkiytyneet koodinvääntäjät koko ajan enemmän myös tätä puolta funtsivat. Useimmiten tarvitset kuitenkin verkkosivuprojektiin myös kumppanin, jonka kanssa pohditaan syvällisemmin verkkosivujen roolia koko paletissa (lue: liiketoiminnan tavoitteet).
Olipa tiimi se, tuo tai tämä, mikäli verkkosivuprojektia kaavailet, roudaa hyvissä ajoin suunnittelupöydälle alla kuvattu kysymyspatteri. Samoilla kysymyksillä voit happotestata myös olemassa olevat sivusi ja reknailla yön pimeinä tunteina, kenen silmissä dollarin kuvat olivat, kun sivut rakennettiin.
Pohdintaa kannattaa suorittaa kahdella rintamalla: 1. Sisältö ja rakenne 2. Tekninen toteutus. Huomautettakoon tässä, että kun web-kumppani kertoo tarjouksessa rakentavansa hakukoneoptimoidut sivut, se tarkoittaa optimointia tekniikan näkökulmasta (sivut latautuvat nopsaan, metatiedot ovat jiirissä, Googlen botit ymmärtävät ryömimäänsä, sivut toimivat mobiilissa moitteetta, sivut ovat turvalliset yms.).
Tämä on eittämättä tärkeää, mutta hakukoneoptimointia sanan varsinaisessa merkityksessä tekninen puoli ei ole – ei ainakaan strategian näkökulmasta – vaan tämä homma tapahtuu suunnitelmallisesti ja kärsivällisesti oikeanlaista sisältöä tuottamalla. Tämä ero on hyvä tietää.
Sitten niihin kysymyksiin. Näillä pääset jo pitkälle:
Ja muista, että kun sivut ovat ulkona, homma oikeastaan vasta alkaa. Siis tökkää analytiikka-koneen piuha pistorasiaan heti avajaispäivänä.
Antoisaa weppi-projektia!
Arttu
PS. Onnistuneen www-projektin anatomiaa ollaan käsitelty useammassakin Bronxcastissa. Käy kuulolla.